12. мај 2015.

Internet kupovina robe sa stranih sajtova i zaštita potrošača

Zdravo svima! Tema današnjeg posta je nešto drugačija od standardnih (o nakitu) ali želela bih sa vama da podelim svoja iskustva sa internet kupovinom jer imam šta da kažem na tu temu a ovo je dobar način da se vest proširi. Neću se dakle baviti domaćim sajtovima i fejsbuk stranicama, već ću pomenuti sajtove gde vam šalji robu iz Kine. Posebno ću se bazirati na aliexpess-u. Da napomenem još jednom: ovo su samo moja iskustva, a verujem da neko ima i drugačija pa neka podeli u komentarima ispod.


 Na ovaj način počela sam da poručujem robu pre oko godinu dana i to upravo zbog nakita, a kasnije sam počela da poručujem i razne druge stvari. Na našem tržištu zaista mnogo toga nema u prodaji što bi služilo za izradu nakita, ili je skupo. Za dosta toga kada me pitate gde nabavljam odgovor je ebay ili aliexpress. Izbor robe kod njih je veliki a cene dosta niže. Ono što vam je potrebno je devizna visa kartica sa kojom možete da poručujete preko interneta, a pojedini sajtovi (kao što je ebay) vam traže isključivo paypal. Ukoliko o ovome ne znate mnogo najbolje je da se raspitate u nabližim bankama, a paypal bar neko vreme da izbegavate dok ne naučite nešto više o internet kupovini. Napisaću i o paypal-u poseban članak ali drugi put. ;) Neki prodavci na tim i sličnim sajtovima dozvoljavaju i uplatu western unionom za one koji nemaju kartice, ali nisam sigurna koliko je to pametno i koliko ste zaštićeni kao potrošač, ako neko ima iskustva neka doda.


Robu poručujete zaista jednostavno, sajt vas vodi korak po korak. Prilikom poručivanja potražite prodavce kod kojih ne morate da plaćate poštarinu - free shipping, i po mogućnosti one čiji je rejting po pouzdanosti 98% i više. Nakon što poručite robu jedino što vam preostaje je da čekate, i čekate, i čekate...Pošto je poštarina besplatna onda se čeka duže nego da ste platili, ali nije ni dobro rešenje izabrati bržu dostavu preko nekih kurirskih službi jer vas na carini čekaju onda neki dodatni troškovi a to vam nije potrebno. Ukoliko vas zanima nešto više o carini, da li se i koliko plaća potražite na internetu nešto više o tom zakonu. Uglavnom, za male iznose ne plaćate ni carinu ni poštarinu kod nas. Naoružajte se strpljenjem. Najkraće vreme kada mi je neki paket stigao iz Kine je 10 dana, a najduže 60. Najčešće stigne za 30-ak dana.

Zaštita potrošača
E to je ono što bi moglo najviše da vas zanima! Tu za sve sajtove važi isto pravilo: ne pecajte se na kuknjave i molitve prodavaca da im se smilujete jer ste oštećeni!
Ukoliko vam uopšte nakon navedenog perioda ne stigne roba imate pravo da tražite povraćaj novca ali to uradite isključivo formalno putem vodiča za raspravu, odnosno opcije open dispute. Samo tako!!! Ima dosta prodavaca prevaranata koji nisu tamo da bi prodali robu već da bi vam uzeli novac, ili makar deo novca a da bez robe ostanete. Jedini način da im stanete na put i uzmete svoj novac je da ih "tužite" sajtu.

Evo jedne situacije:
Poručili ste proizvod koji treba da stigne za najviše dva meseca. On ne stiže. Pred istek roka zaštite potrošača vama Kinez piše: "Dragi prijatelju, molim te nemoj da me tužiš (don't open the dispute), ako ti ne stigne roba sačekaj još malo pa ako ni tada ne stigne vratiću ti sigurno novac ili ću ti poslati ponovo robu, šta god ti želiš. Mi smo mala firma, svaka nam pomoć znači, izvinite što čekate, ovo nije do nas..." i sl. To je laž! Laž na koju se dobri i naivni ljudi pecaju, a i oni koji nisu dobro informisani. Šanse da je prodavac bio iskren su minimalne.
Kao prvo tamo važi pravilo: "Obećanje - ludom radovanje". To što oni kažu da će poslati opet ili vratiti pare znači da to neće ni uraditi jer prosto nisu duži da to urade, ne možete da ih tužite ni da tražite dokaz da je to zaista ponovo poslato. Evo kako to ide, na svim sajtovima imate neki vremenski period recimo 5, 30, 45 dana u okviru kog vi imate pravo da se žalite i tražite odštetu. Kada prođe taj period vi više ne možete ništa, čak ni da ostavite komentar ispod proizvoda ili ocenite prodavca (review). Ako ste čekali robu dva meseca i imate fore još 15 dana pre nego što istekne rok za zaštitu, prodavac se javlja i zagovara vas, odugovlači dok taj period zaštite ne prođe. Uverava vas da je poslao i da treba još da čekate, piše sve i svašta samo da se ne žalite. Vi odlučite da ga poslušate, čekate recimo još 30 dana a rok zaštite je prošao. Proizvod vam nije stigao, pare vam nisu vraćene a ne postoji opcija da se žalite nekom - proš'o brzi voz. I šta ste uradili? Ništa! Vas ti sajtovi koji su posrednici između vas i prodavca štite upravo jer ima takvih mnogo. Čak otvore i nekoliko prodavnica pod različitim  korisničkim imenima i masovno varaju ljude. Nemojte pregovarati sa njima, informišite se koja su vaša prava i kako ih ostvariti.


Ono što se neretko dešava je i da dobijete proizvod koji nije ni približno kao što je opisan, recimo bude druge boje, druge veličine, oštećen, ili kao što se jednom meni desilo umesto naočara stigla je ogrlica. I u tom slučaju možete da se žalite ali obično ne mogu da vam vrate sav novac. Tu već stupa na scenu vaša pregovaračka sposobnost.
Nikada nemojte napisati u privatnoj poruci prodavcu da vam se sviđa to što ste pogršno/prljavo/slomljeno dobili nego da bi bilo dobro da su poslali kako je na slici. Automatski taj deo poruke izvlače iz konteksta i ono "roba mi se sviđa" je dovoljno da bude upotrebljeno protiv vas i da ne dobijete ništa na kraju.



Ebay ili aliexpress?  
http://www.ebay.com/
http://www.aliexpress.com/

Meni lično je bolji aliexpress a evo i zbog čega:
- Na oko 80% proizvoda imate besplatu poštarinu dok na ebay ima manje.
- Cene možete prikazati i u evrima tako da znate tačno koliko će vam novca skinuti sa kartice (bez provizije) dok ebay ima mogućnost da vam prikaže cenu u dolarima ili nekoj drugoj valuti, i onda vam paypal ili vaša banka u zavisnosti šta izaberete naplaćuje i razliku u konverziji valute a i samu cenu konverzije.
- Za aliexpress vam nije potreban paypal nalog.
- Pretraga proizvoda je preglednija i sortiranje jednostavnije.
Ovo ostalo što su prednosti za mene je isključivo do navike tako da dalje neću navoditi.
Pored dva navedena sajta imala sam iskustva i sa dx.com i bornprettystore.com i takođe oba sajta su dobra, pouzdana, i vredi ih posetiti. Oni čak čini mi se za preko 90% stvari nude besplatnu poštarinu za Srbiju.

Uvek se držite samo formalnih pravila i ne upuštajte se previše u priču ako niste dobili to što ste platili unapred. Sve što sam napisala mogu da potvrde mnogobrojni tekstovi širom interneta koje sam čitala, a i činjenica da sam i sama bila žrtva internet prevara u nekoliko navrata. Pisaću i detaljan članak upravo o jednoj pravoj internet prevari i kako tako nešto izbeći.
Nemojte se plašiti online kupovine, ali ne budite ni lakoverni. ;)

Нема коментара:

Постави коментар